In dit project scherpen we de gezondheidsvaardigheden van ouderen in kwetsbare situaties aan. We willen de ouderen uit de doelgroep aanmoedigen om gezond(er) te leven en focussen daarbij op het stimuleren van beweging, het doorbreken van zittend gedrag en het promoten van gezonde voeding. Bestaande programmaās rond gezonde levensstijl bereiken deze doelgroep immers vaak niet of zijn minder toegankelijk.
AIPA focust zich op het aangepast wonen van ouderen in de regio Aalst en gaat na welke infrastructurele, sociale en maatschappelijke voorwaarden ingevuld moeten worden om ouderen zo lang mogelijk thuis, in hun eigen leefomgeving, te laten wonen. AIPA vormt hierbij de liaison tussen de profit- en non-profit sector en hun gebruikers.
In BurgerSTEM vertalen we burgerwetenschap naar de lagere school door leerlingen te betrekken bij wetenschappelijk onderzoek. Door effectief wetenschappelijke informatie te verzamelen en te verwerken leren kinderen wetenschap gericht te gebruiken, stimuleren we hun motivatie en verduidelijken we wat wetenschap precies tot wetenschap maakt.
Met het project CodeFun Brussels ā secundair onderwijs willen we de Brusselse leerlingen en leerkrachten uit de eerste en de tweede graad van het secundaire onderwijs op een speelse, uitdagende en onderzoekende manier kennis laten maken met het coderen.
Met het project ācultuurresponsief lesgeven in wereldoriĆ«ntatie (WO) en natuurwetenschappen (NW)ā bevorderen we de intrinsieke motivatie van leerlingen voor WO en NW. Uit peilingen blijkt dat leerlingen met een migratie-achtergrond en/of SES een grotere culturele afstand ervaren met o.a. wetenschappelijke vakken, waardoor ze gemiddeld lager scoren op wetenschappen dan leerlingen zonder migratie-achtergrond en/of SES. We werken concreet klasmateriaal uit dat inzet op het cultureel kapitaal van zowel de leerkracht als de leerling, geĆÆnspireerd op good practices uit de Cultural Responsive Pedagogy.
Implementatie van een niet-farmacologische (maar wel persoonsgecentreerde) aanpak op teamniveau bij bewoners met dementie en symptomen van agitatie of agressie.
Denkende Doener is een project dat zowel hands-on als minds-on omgaat met diverse wiskundige onderwerpen, door jongeren uit te dagen met praktische en abstracte problemen uit de dagelijkse wereld.
Met EcoZoo onderzoeken we hoe we het duurzaamheidsdenken bij leerlingen kunnen stimuleren in een STEM-context. We ontwikkelen en evalueren een methodiek die inzet op dialoog en reflectie, en bruikbaar is in de lessen STEM, wereldoriƫntatie of in natuureducatieve centra.
FiloZoo prikkelt kinderen en jongeren om te filosoferen over natuur, wetenschap en techniek. Met twijfelschapen, exploraffen, kenniskonijnen, filokikkers en argumenteerberen worden kinderen aan het denken en experimenteren gezet.
Met dit project willen we een awarenesstool ontwikkelen om docenten te 'geriatriseren' d.w.z. hen het bewustzijn over de noodzakelijke kennis over de geriatrische cliƫnt en over de juiste attitude ten aanzien van ouderenzorg aan te brengen. De tool richt zich dus in eerste instantie tot docenten in de bacheloropleidingen Cerpleegkunde.
Er bestaan diverse initiatieven ter promotie van een gezonde levensstijl bij ouderen, maar het blijft een uitdaging om ouderen in kwetsbare situaties waarbij gezondheidsvaardigheden lager scoren te betrekken. In de literatuur is aangetoond dat huidige levensstijlinterventies te weinig aandacht schenken aan de sociale ongelijkheid. Dit project wil gezondheid decoderen voor ouderen in kwetsbare situaties in Brussel aan de hand van educatie en sensibilisering omtrent gezonde levensstijl.